Léto je tu a s ním i čas prázdnin a dovolených. Co ale s hudebním nástrojem přes letní měsíce, kdy většina učitelů neučí a Vy přesto máte chuť si zahrát? Sepsala jsem Vám pár tipů, ať už si volno od hudby plánujete udělat, nebo ne.

Nástroj a dovolená – brát s sebou, nebo nechat doma?

Záleží na každém, jak moc má potřebu hrát nebo nehrát. Já osobně svým žákům nějakou tu pauzu přes dovolenou určitě doporučuji. Obzvlášť dechaři pauzu potřebují, protože nervy a svaly nátisku a rukou potřebují nějaký čas na odpočinek a regeneraci. Přeci jen, přehrané ruce, zánět šlach nebo skříplé nervy asi nechce zažít nikdo z nás. Dalším důvodem, proč pauzu doporučuji, je ten, že když člověk nástroj na chvíli odloží, o to víc se na něj pak těší 🙂

Jak dlouhá by pauza měla být?

Pokud člověk pravidelně cvičí přes celý rok, pak bych dovolenkovou pauzu doporučovala cca 2 – 3 týdny. Co je ale důležité – pauza by měla být “odbyta” v kuse, aby svaly, nervy, i hlava měly možnost se kvalitně zregenerovat a odpočnout si. Pauza od hraní stylem pár dní nehrát a pár dní zase hrát podle mě nemá moc význam, tělo si neodpočne a během pár dní nehraní stejně nátisk uvadne. Pak během dnů, kdy student opět hraje, tak bohužel svaly nátisku nefungují dostatečně silně a kromě cvičení vydržovaných tónů, kdy se svaly zase dostávají do formy stejně není síla na další tvoření.

Jak se dostat do formy po dovolenkové přestávce?

Po několika týdnech nehraní je samozřejmé, že nátisk není ve formě, jakou bychom si představovali. To ale nemění nic na situaci, že je odpočatý a zregenerovaný. Toho bychom měli využít a hned od začátku cvičení dbát opět na správné návyky, uzpůsobení svalů, dýchaní. Na začátek je potřeba osvěžit si postavení rtů, zubů, jazyka v puse a dechovou oporu.

Doporučuji ze začátku cvičit vydržované tóny, kde si tyto všechny věci můžete uvědomovat. Cvičte po kratších úsecích, ale častěji. Jedině tak dostanete svaly zase do kondice bez toho, aniž byste nátisk unavovali víc, než je třeba a zbytečně vás tak bolela pusa. Toto doporučení platí nejen pro hraní po dovolenkové pauze, ale i při běžné praxi. Nátisk nepřetěžujte víc, než je třeba. Nejen, že se vyhnete bolavým svalům, ale lépe si zafixujete všechny správné návyky.

Protože když nátisk přetížíte a svaly pracují, i když už nemůžou, tak hádejte co se stane? Jo, funkci mimických svalů začne přebírat jiná část těla (nejčastěji krk) a máte zaděláno na slušný zlozvyk.

Co když nemám v úmyslu dávat si od hraní pauzu?

Pro ty z vás, kteří jste si pauzu naplánovali na jindy, než na letní měsíce, nebo zkrátka cítíte, že ji vůbec nepotřebujete, jsem připravila návod, jak během doby, kdy nad vámi nebdí bystré oko pedagoga hrát, aniž byste se naučili nějaký ošklivý zlozvyk. Ano, zlozvyky vznikají opravdu velmi rychle, někdy i během 14 dnů bez dohledu se dá leccos pokazit (obzvlášť v hráčských začátcích). Mnohdy trvá i několik měsíců, než se vše uvede zpátky do normálu. Tedy pár rad pro vás:

  • nezanedbávejte tónová a dechová cvičení – jedině, když si budete stále připomínat postavení mimických svalů, zubů, dechovou oporu atd., tak eliminujete případné problémy. Hraní vydržovaných tónů je jedinou částí, kdy se nemusíte soustředit na noty a prsty atd. a svou pozornost můžete věnovat správným návykům.
  • hrajte častěji a po menších úsecích – nepřetěžujte nátisk víc než je třeba
  • pokud neděláte pauzu, tedy hrajte co nejčastěji to jde – když jedete pryč, je asi logické, že většinou nebudete nástroj vozit s sebou. Nicméně hubice (a u saxofonu ještě eso) se do batůžku vejde vždycky. Jen dejte pozor, aby hubice byla opatřená kloboučkem a eso zabalte tak, abyste nezkřivili přefukovací klapku.
  • hrajte s maximální lehkostí a bez jakéhokoliv tlaku – pamatujte na pravidlo: z nástroje nic nevytlačíte silou!

A jak to plánujete vy? Budete si dělat letní pauzu od hraní, nebo budete pilně cvičit celé léto?

 

Lucie Dittrichová
Napsal(a) Lucie Dittrichová